Nogle synes at læderbukser er det eneste, der dur. Andre vælger helst tekstil.
Farverne spænder vidt, og sort er måske nok standard. Selvlysende detaljer med reflekser er også en option, ligesom camouflagemønster også er ret populært.
Desuden er nogle fuldstændige ligeglade med hvordan MC-bukserne ser ud, så længe funktionaliteten dur. Andre synes, det er helt fint med lidt smart design.
Du kan få motorcykelbukser i kategorier fra lettere smudsafvisende til helt vandtætte. Nogle med en indvendig vandtæt membran. På andre perler vandet af på det alleryderste lag.
Ønsker du ventilationskanaler med lynlåse, kan det også fås. Andre synes dog, at det er penge ud af vinduet i det danske klima.
Sikkerhed opfattes også forskelligt. Nogle er ok med et par almindelige cowboybukser, hvor andre foretrækker at have et lag kevlar mellem huden og asfalten, hvis uheldet skulle ske.
Beskyttelses-indlæg på knæ og hofter er også en mulighed. De fås i både level 1 og 2, og yder forskellig grad af beskyttelse, hvis du nu kommer kurende hen ad asfalten.
Priserne spænder vidt, men for det meste bevæger man sig i kategorien: Dyrt.
Jamen hallo – hvordan skal man overhovedet kunne finde rundt i den jungle?
Sikre, smarte og vandtætte – kan man få det?
Efter at have haft forskellige motorcykelbukser, syntes jeg, det var tid til et par nye. Og jeg var da også i mega tvivl.
Jeg overvejede at besøge en stor motorcykelforretning og få noget hjælp der. Men jeg vidste jo godt, at ekspedienten alligevel ville spørge mig til alle de valgmuligheder som findes.
Så jeg kunne vel lige så godt prøve at gøre hjemmearbejdet selv. Gruble, gruble.
Jeg kom frem til, at mine nye bukser skulle kunne lidt af det hele: Være sikre, smarte og vandtætte. Og så skulle de også være i tekstil.
Med andre ord, skulle de kunne omtrent det samme som min Belstaff Ariel motorcykeljakke. Og således forberedt, kunne jagten gå ind.
Hjemmesider og YouTube
Klim, Dane, Rev’it, Rukka, Belstaff, UglyBros, Fuel, Held, John Doe og Richa. Jo, der er jo ligesom mærker nok at vælge imellem.
Internet-forhandlerne spænder fra store superkæder til mindre specialbutikker. Alle kører med tilbud fra tid til anden, og flotte farver på hjemmesiderne forsøger også at fastholde din interesse.
Et par opslag på YouTube viste, at motorcykelbukser kan præsenteres på forskellig vis i levende billeder. Fra testkørsler gennem mudderhuller til blot et stille rul gennem byen.
Jeg endte hos Urban Rider, der har hjemme i London. De syntes pålidelige og solgte også en del andre forskellige produkter lige efter min smag.
Desuden var der en troværdig størrelsesguide, så jeg kunne være rimelig sikker på at kunne passe bukserne, når de engang ankom.
Vanvittigt beløb for EU importtold
Det endte med, at jeg købte et par Fuel Rally Raid bukser. De levede op til mine udvælgseskriterier, og var prismæssigt også ok.
De kostede godt 1.800 kroner incl. fragt, hvilket syntes ret rimeligt. Bukserne blev afsendt fra London, og jeg glædede mig til at få dem.
2 dage senere fik jeg dog en grim overraskelse. DHL sendte mig en mail, at der ville påløbe en importtold til EU på ikke mindre end 835 kroner.
Altså små 50% oven i prisen. Det var jo vanvittigt.
Min lokumskolde analyse var derefter, at jeg sandsynligvis ville have købt bukserne alligevel, hvis prislappen havde været 2.600 kroner. Så jeg trykkede på betal en gang til.
På med bukserne
Jeg pakkede spændt papkassen op, og noterede med det samme, at bukserne var lige så fede i virkeligheden som på billederne.
Bukserne kom på, og jeg blev lidt overrasket over, hvor tæt de sad omkring lårene. Men ellers var pasformen lige, som jeg forventede.
Nu har de efterhånden kørt nogle tusind kilometer med mig, og jeg er stadig glad for dem. De har givet sig lidt, og føles nu blot støttende omkring benene – og altså ikke stramme.
Flere dage har jeg siddet på motorcyklen i 7-8 timer, og da har de fungeret upåklageligt. Dog er de mest behagelige, når det ikke er alt for varmt, for der er ingen ventilationsåbninger i dem.
Mit eneste rigtige kritikpunkt er, at den vandtætte membran ikke synes alt for åndbar – men igen: Holder temperaturen sig på ca. 20 grader, er der ingen problemer.
Hos en MC-forhandler næste gang?
Så jeg fandt vej gennem junglen, og fik købt de bukser, som jeg allerhelst ville have. Jeg synes de både er sikre, smarte og funktionelle.
Men jeg blev grundigt overrasket med prisen undervejs, og det ville jeg jo ikke opleve, hvis jeg havde købt dem hos en dansk forhandler.
Det gik alligevel denne gang, men om et par år kan du nok finde mig langs de danske tøjstativer. Altså når de fede Fuel Rally Raid en gang skal udskiftes.
For motorcykelbukser købes nok alligevel bedst hos din lokale MC forhandler.
PS: Du skal da også følge W Moto på Facebook – tjek siden her