Kender du den der følelse af at have gjort noget HELT rigtigt for dig selv?
Du vidste bare instinktivt, at din beslutning var perfekt. Du tog chancen, sprang ud i det og var tilpas ligeglad med hvad andre tænkte.
Kan du svare ja? Har du prøvet det? I så fald vil jeg vædde med, at du ikke har fortrudt. For det var jo lige dér, at det kildrede i din mave og alle dine sanser vibrerede.
Nu ved jeg af gode grunde ikke, hvilken beslutning du tog. Men tro mig. Jeg kender også følelsen nu. For det er netop sket for mig.
Jeg har nemlig lige købt en spritny Yamaha XT 1200 Super Ténéré Z.
Jamen – hvorfor?
Nej, jeg har egentlig ikke plads til den. Nej, den skal ikke bruges til daglig transport. Og nej, jeg har ikke tænkt mig at sælge min dejlige Triumph Bonneville America.
Nej, nej, og atter nej. Så man behøver ikke at spørge mig HVORFOR jeg købte den. For der er ikke rigtigt et fornuftigt svar. Og det er måske det bedste af det hele.
Den blev ganske simpelt købt med hjertet og ikke med hjernen. Den blev købt med lidenskab, passion og med drømme om lange rejser til fjerne destinationer.
Beslutningen om hvilken motorcykel det skulle være tog ca. 5 minutter. Og jo – det kildrede så dejligt, da jeg skrev under på købsaftalen, og alle mine sanser vibrerede.
Det var lige, som det skulle være.
Hvorfor lige en Yamaha XT 1200 Super Ténéré?
Hvis du tidligere har læst med her på Wielandt Moto, har du nok set, at jeg har prøvekørt flere forskellige modeller. Og der er da bare så mange fede motorcykler på markedet. Langt de fleste ville sagtens kunne friste mig.
Så jeg kunne nemt have fortsat min søgning i lang tid, og jeg kunne have ventet på flere af årets nye modeller. Vurderet tekniske specifikationer og sammenlignet value for money. Gået lidt på kompromis her og der. Ladet tvivlen komme til orde.
Men så ville det jo lige pludselig blive alt for rationelt. For velovervejet og for klogt. Og måske lidt for kedeligt til min smag.
Som nævnt tog det kun 5 minutter at beslutte mig, for den dag jeg prøvekørte den store Super Ténéré, var jeg ikke længere i tvivl. Sådan én skulle det være. Det føltes bare HELT rigtigt. Basta.
Desuden syntes jeg, at jeg gjorde et scoop, for modellen udgår, når de sidste maskiner er solgt fra lageret. Yamaha sætter nemlig ikke kræfter bag en opdatering, der vil kunne få mekanikken til at opfylde EURO 5 normen.
Så jeg nåede det lige. Jeg fik en årgang 2021, og dermed én fra sidste aftapning. Og det er der da også lidt nostalgi i, synes jeg.
Fra papkasse til motorcykel
Da blækket på slutsedlen blev tørt, gik der besked til Yamaha’s centrallager, at der skulle en Super Ténéré til Danmark. Nærmere bestemt til Special MC i Aalborg.
Gode gammeldags begreber som service, tryghed og professionalisme gælder stadig, når man køber motorcykel. Det er jeg helt sikker på, at langt de fleste forhandlere leverer, men når jeg nu havde prøvekørt modellen oppe hos Marius og team, var det naturligt også at bestille maskinen der.
Og samtidigt gav det også mulighed for at få et kig bag kulissen. For det er jo ikke hver dag man kan få tilsendt billeder af, hvordan ens nye motorcykel skifter fra et ophold i en papkasse til at stå klar på egne hjul.
MC garagens forskelligheder
Så nu står der 2 prægtige maskiner derude i garagen. På en måde et lidt umage par, men de klæder hinanden, synes jeg. Og så kan de jo noget helt forskelligt.
Min skønne årgang 2008 Triumph Bonneville America, der bare ser SÅ godt ud og kører som en drøm. Perfekt til søndagsturen på de mindste veje. Du ved, ud til ishuse og slotte i sommersol. Og til lidt blær i Vejles centrum på en lørdag formiddag.
Jeg har planer om at justere lidt på dens udseende og funktion, så den falder endnu bedre ind i den rolle. Den skal være min engelske backroad hooligan, tror jeg.
Men så skal Yamaha’en til gengæld få lov til de lange ture. Den bliver min rejsemaskine, og jeg kan selvfølgelig ikke vente til, at det for alvor går løs.
Diverse brochurer og internetsider bugner af fedt ekstraudstyr, og jeg har allerede sat kryds ved en del. Så den skal nok blive perfekt en dag med tasker, bøjler og andre nødvendigheder.
Men de sexede blå fælge lokker mig allerede, og maskinen er bare så klar til eventyr. Store som små.
Og det er jeg også. Afsted, afsted.
PS: Du skal da også følge W Moto på Facebook – tjek siden her
Har du prøvekørt triumph 900 gt rally . Et oplagt valg til en triumph mand
Nej, jeg ‘nåede’ det ikke inden jeg skrev under på Yamaha’en. Men mon det ikke bliver til en prøvetur i løbet af sæsonen – stay tuned