Tyske Touren Fahrer, engelske RIDE og danske MCTC er uden tvivl tre af mine foretrukne motorcykelmagasiner. Med deres farvestrålende, markante og meget synlige forsider lokker de alle med et lækkert indhold og inspirerende læsning.
Jo, MC-magasiner er altså lige noget for mig. For jeg indrømmer blankt, at jeg sikkert har det som de fleste andre motorcyklister.
Jeg vil nemlig gerne holde mig opdateret om nyhederne på den europæiske motorcykelscene, og jeg vil også gerne læse om spændende rejser. Desuden interesserer jeg mig for det nyeste udstyr, og jeg synes, det er fedt at have et MC-magasin i hænderne, der kan give mig alt det.
Så på en kold vintersøndag satte jeg mig for at kigge på de tre motorcykelblade med kritiske briller. Hvad byder de på, og er det overhovedet fair at sammenligne dem? Og er der noget om snakken, når man hører, at de udenlandske medier bare er langt bedre og mere professionelle?
Tag mig, tag mig
Jeg kunne nemt have sammenlignet det hjemlige MCTC med andre internationale motorcykelmagasiner end de valgte. Udvalget er kæmpestort, og det hænger selvfølgelig sammen med antallet af motorcyklister i landene uden for Danmarks grænser.
Både i Tyskland og i UK er der registreret over 1 million motorcykler. Herhjemme kan vi bryste os af at have ca. 165.000. Så forskellen er enorm, og det samme er mængden af potentielle læsere. Og selvfølgelig dermed også antallet af MC-magasiner.
Men nu blev det Touren Fahrer og RIDE i en dyst mod MCTC. Og det første man får øje på er selvfølgelig forsiden. Hvilket blad sælger sig bedst på udseende og førstehåndsindtryk?
Her vinder Touren Fahrer. Omslaget føles tykt og er i lækker kvalitet, hvorimod de to konkurrenter har et lidt tyndere og papiragtigt omslag. Forside-layout’et spiller selvfølgelig også ind, og jeg bliver altså mest nysgerrig på at læse mere, når jeg ser på det tyske magasin.
Forventningens glæde
Men man skal som bekendt ikke judge a book by it’s cover, og derfor glemmer vi hurtigt forsiden. Lad os i stedet se på indholdsfortegnelsen.
For hvem tager ikke gerne lige et tjek af indholdet, inden motorcykelbladet købes? Jeg gør i hvert fald, og det er lige nøjagtigt på det tidspunkt, at jeg tager min beslutning. Enten køber jeg, ellers lægger jeg afvisende bladet tilbage på hylden.
Her vinder RIDE. Indholdsfortegnelsen er spækket med informationer, og man bliver hurtigt lokket til at bladre videre frem. Men selv om oversigten er farverig, synes jeg ikke, at den er rodet. Der er fornuftige opdelinger, så jeg nemt kan se, hvad jeg kan forvente af underholdning og facts.
MCTC har en noget anden tilgang til indholdsfortegnelsen. I hvert fald i dette januar -24 nummer. Det fornemmes, at der ikke lægges vægt på denne del i det danske magasin, der jo sendes direkte ud til læserne.
Men ok. MCTC skal jo heller ikke sælge sig selv på banegårde eller i kiosker. Bladet skal jo blot fiskes ud af postkassen.
Så hvorfor gøre mere?
Motorcykler – ja tak
Lad os nu fokusere på, hvad det virkelig handler om: Motorcykler.
I alle tre magasiner findes både omtaler og reelle tests. Noget synes taget direkte ud fra producenternes pressemeddelelser, mens andet heldigvis kommer lige fra hjertet hos motor-journalisterne.
MCTC har helt naturligt færre jounalistiske ressourcer end de to internationale konkurrenter. Men alligevel spænder de i dette nummer fra en adventure-oplevelse med de opdaterede Triumph Tiger modeller til en fed testbeskrivelse af en Ducati Diavel.
Dertil kommer omtaler af et vist antal motorcykler, som gør, at man er rimelig informeret, når den sidste side nås. Men heller ikke mere end det.
Både Touren Fahrer og RIDE viser her med al tydelighed, at de er store organisationer, der opererer med en helt anden kapacitet end deres danske modsvar. Listen af tests og afprøvninger er alenlang, og det er nok også helt nødvendigt, hvis de skal have en chance på deres respektive hjemmemarkeder.
Så der er ingen vinder eller taber her. Det er blot at acceptere, at der altså spilles i en helt anden liga uden for Danmarks grænser.
Rejsebeskrivelser
Jeg ELSKER rejsebekrivelserne i tyske Touren Fahrer. Destinationerne, billederne og beretningerne er i særklasse, og de slår de to andre konkurrenter med flere længder.
Men sådan bør det nok også være. Jeg mener, blot titlen på motorcykel-magasinet indikerer jo med al tydelighed, at vægten er lagt på alt, hvad der har med rejser at gøre.
Her er der ikke noget med sport eller custom. Ingen trendy portrætter af personer fra underholdningsbranchen eller lignende. Alting handler om adventure-segmentet.
Men Touren Fahrer er heldigvis stadig fokuseret på, at destinationerne skal være realistiske for langt de fleste læsere. Og det virker, for man inspireres og får lyst til selv at tage afsted.
RIDE forsøger sig til en vis grad med det samme koncept, hvorimod MCTC i dette vinternummer hovedsageligt har valgt at benytte sig af redaktionelt oversatte artikler, som oprindeligt er skrevet af professionelle udenlandske rejsende på eksotiske destinationer. Dette borger selvfølgelig for et vist kvalitetsniveau, men det bliver hurtigt lettere kønsløst og påtaget iscenesat.
Så Touren Fahrer vinder denne kategori. Kein zweifel.
Udstyr og guf
Endnu engang med respekt for de langt færre redaktionelle kræfter må det blot konstateres, at MCTC i dette januarnummer reelt ikke har fundet plads til nogle nyheder på udstyrsfronten.
Så det er de to andre MC magasiner, der må kæmpe om førstepladsen inden for dette emne.
Touren Fahrer beskriver over 8 sider den nyeste sikkerhedsstandard for hjelme og gør i samme artikel rede for, hvilke af de kendte fabrikanter og deres hjelme, der lever op til de nye krav. Junglen af forlys-pærer kommer også i fokus og testes, og det tror jeg interesserer de fleste.
RIDE giver den gas med en omfattende test af vinterhandsker i kategorien under 100 £. På ti sider beskrives resultaterne af en ganske omfattende testgennemgang, og artiklen synes både informativ og yderst brugbar, hvis man overvejer en tidlig sæsonstart i det kølige forårsvejr.
Og så forholdsvis simpelt kan det gøres. Testen af handskerne er genial, og har måske blot taget en enkelt eller to dage at gennemføre.
Så det bliver RIDE, der vinder udstyrskategorien i denne omgang.
Konklusion
Jeg sidder og tænker på, om det overhovedet er en fair sammenligning, jeg har haft gang i. Men de tre motorcykel-magasiner kommer jo alle ud af hver deres professionelle organisation, der ikke laver andet end at skrive om motorcykler. Og har man de ambitioner, må en sammenligning være ok.
Layoutet på det hjemlige danske MC-magasin er uendeligt meget bedre end blot for få år siden, og der er da også et vist internationalt snit over visse dele af indholdet. MCTC magasinet fremsendes som tidligere nævnt helt automatisk, hvis man er medlem af foreningen MCTC. Medlemskabet giver også mulighed for at opnå visse rabataftaler og andre fordele, men det er altså ikke muligt kun at købe selve MC-magasinet.
Man kan derfor med rette stille spørgsmålstegn ved, om MCTC’s succeskriterier dermed fundamentalt adskiller sig fra de to konkurrenter. Men fakta er blot, at de to andre MC-magasiner byder på et noget større og afvekslende indhold. I hvert fald i dette vinternummer.
Engelske RIDE er et fedt magasin, og det er tydeligt at se, at der er muskler bag udgivelserne. Man skal virkelig være på stikkerne, hvis man vil overbevise de forvente engelske motorcyklister om, at det netop er dette blad, de bør vælge. Og RIDE er helt sikkert et MC-magasin, der appellerer til de fleste.
Touren Fahrer bliver min vinder. Og jeg indrømmer gerne, at det nok er fordi, de rammer direkte ind i det segment, som jeg synes er allermest interessant. Nemlig adventure.
Magasinet behøver ikke at tilfredsstille andre læsegrupper, som eksempelvis MCTC er nødsaget til, for der er bare uendeligt mange tyske motorcyklister, der er hoppet med på adventure-bølgen. Ud fra den præmis kan redaktionen så bruge alle kræfter på skrue et professionelt, lækkert og inspirerende magasin sammen. Og dét gør de til ug.
Alle tre MC-magasiner gør det godt, men det er altså muligt at få lidt ekstra, hvis man har mod på at læse andet end dansk.
God læselyst.
Pssst:
Du er selvfølgelig også velkommen til bare at blive hængende her og læse med på W MOTO…