Sig mig – er det ikke at snyde lidt, hvis man kører sin motorcykel på biltoget i Hamborg og så triller direkte ud i Alperne den efterfølgende morgen? Jeg mener – RIGTIGE motorcyklister kører vel enten hele vejen selv eller bliver hjemme.
Er det ikke sådan, det er?
Tja, beslutningen er selvfølgelig helt op til dig. Men der er måske lidt om snakken.
For der er nok ingen tvivl om, at både de første meter ud over kantstenen, og også hele turen frem til den planlagte feriedestination, tæller rigtig meget for mange motorcyklister. Det er udrejsen, der for alvor starter ferien, og forventningens glæde indfries lige på stedet.
Desuden er samhørigheden med din egen MC på turen også en faktor. Tænk bare på de unikke køreegenskaber, lydene og de små detaljer, der er gældende for netop din motorcykel. Det hele ligger på rygraden, og man føler, at man er på tur med en troværdig følgesvend.
Så at rejse på sin egen motorcykel betyder noget. Ja, faktisk en hel del.
Men hvad pokker gør man, hvis drømmen er at køre på sin egen motorcykel tværs over Den Iberiske Halvø, og man kun har en god uges tid til rådighed?
Tja, enten kan man opgive planerne og blive hjemme. Alternativt kan man undersøge muligheden for en MC transport til Spanien.
Jeg gjorde det sidste.
10-4 Convoy søges
Min søgning på internettet bekræftede mig i, at der nok er en del motorcyklister med samme drøm som jeg selv. Der findes i hvert fald indtil flere firmaer, der tilbyder MC transport til Spanien, så det må være rimeligt populært.
Jeg huskede tilbage på mine oplevelser på motorcykel i det samme hjørne af Europa tilbage i 1988. Dengang blev min Yamaha XT550 transporteret hjem i en lastbil fra et dansk flyttefirma, og hvorfor ikke forsøge samme metode endnu engang.
Så jeg greb telefonen og ringede til Silkeborg Flytteforretning. Venligt blev jeg oplyst om, at muligheden bestemt var til stede, men da der ikke var tale om regelmæssige transporter, kunne tidspunktet for afsendelsen variere en del.
Det passede ikke lige ind i mine planer, så jeg søgte videre.
En anden mulighed var et firma, der tilbød transport af motorcykler til forskellige sydeuropæiske destinationer. Konceptet var arrangeret som rundture til de bookede afleveringssteder, men også her var der tale varierende tidspunkter for transporten.
Desuden var der jo de etablerede rejsearrangører af MC-rejser i Spanien. Her var der også mulighed for, at motorcyklen kunne blive transporteret derned, såfremt man bookede sig på en arrangeret grupperejse. Det var heller ikke lige efter mine planer.
Min opmærksomhed faldt derefter på Modultransport og deres Bike on Board koncept. Og snart skulle det vise sig at være en løsning lige efter mine behov.
Hvorhen, hvornår og hvordan?
Der var ca. 6 måneder til turen skulle gennemføres, men jeg kunne bare ikke vente med at få nogle afklaringer på bordet. Spørgsmål som mulige destinationer, tider og priser pressede sig på, så jeg tog kontakt til Modultransport.
Det blev til en intens udveksling af emails, men heldigvis blev alle mine forespørgsler taget seriøse. Der kom lynhurtigt svar tilbage, og det var tydeligt, at de vidste, hvad de talte om.
Deres professionalisme var ikke til diskussion, og det skinnede klart igennem, at Modultransport er et firma, der ved noget om at transportere gods fra A til B. Og det er jo for pokker også det, de lever af, så jeg følte mig i trygge hænder.
I starten var jeg ret så fleksibel med hensyn til destinationen. Om transporten gik til Barcelona, Madrid eller Malaga betød ikke det store, for jeg skulle efterfølgende nok finde min vej rundt i både Spanien og Portugal.
Det stod dog hurtigt klart, at Bike On Board konceptet hos Modultransport muliggjorde transport af min motorcykel fra Danmark til to destinationer i Spanien, nemlig Barcelona eller Alicante. Desuden kunne jeg frit vælge de rejsedatoer, der måtte passe mig.
Og efter den afklaring, kunne planlægningen starte for alvor.
Det blev aftalt, at jeg skulle kontakte Modultransport ca. to måneder før den planlagte afrejse. Vintermånederne blev derfor en kærkommen periode til at få styr på alt det sjove.
Jeg besluttede, at Alicante skulle være stedet for ud- og indlevering i Spanien. Det passede perfekt til den rute, jeg indtil da havde haft i hovedet, men som nu kunne planlægges i detaljer.
Flybilletter, hotelbookinger samt ruteplanlæging fik nu fuld fokus, og hver gang jeg kiggede på kortet, steg forventningens glæde
Den sidste planlægning
Endelig kom dagen, hvor vi havde aftalt, at jeg skulle vende tilbage til Modultransport. Min kontaktperson var straks igen inde i sagen, og vi fik afklaret diverse datoer, forsikring samt pris.
I Danmark er det muligt at indlevere motorcyklen i henholdsvis Hvidovre og Horsens. Og som den østjyde jeg jo er, passede Horsens perfekt.
Jeg fik betalt for både transporten og forsikring, og modtog i samme omgang de praktiske detaljer for indleveringen. Hele processen virkede tryg og i fuld kontrol, og jeg havde hele tiden en god fornemmelse af, at Modultransport var det helt rigtige valg.
Efterhånden var det hele på plads, og så var det kun at vente på den store dag, hvor indleveringen og pakningen skulle ske.
Klar til den store afsked
Den velvoksne Yamaha XT1200 Super Ténéré var tourklar, og den stod ny-serviceret, nyvasket og med hele taskesættet monteret. Så ekvipagen var fuldstændig klar til en kongetur i en sættevogn ned gennem Europa.
Det meste af min bagage var allerede pakket ned i top- og sidetaskerne, men der var også plads til hjelm, støvler og andet udstyr. Dermed kunne jeg undgå bøvlet med at tage det med på flyveturen.
Jeg kørte spændt mod adressen ved Horsens Nord, og det var ikke uden sommerfugle i maven, at jeg trillede ind på det store rangérområde. For en del spørgsmål var stadig ubesvarede.
Godt nok havde min kontaktperson hos Modultransport beroliget mig med, at de endnu ikke havde haft en motorcykel, der havde været for stor til at passe på den palle, hvorpå den skulle stå fikseret. Men alligevel.
Hvad nu hvis bredden af sidetaskerne oversteg målene? Eller hvis vindskærmen var for høj? Eller styret var for bredt? Yamaha`en er jo en fuldvoksen adventurer med brede skuldre.
Det skulle dog efterfølgende vise sig, at der ikke var grund til bekymring. Der blev overhovedet ikke brugt noget målebånd.
Nå, men jeg gik fortrøstningsfuldt ind i det megastore distributionscenter og spurgte efter min kontaktperson.
Balanceakt på træbrædder
‘Du triller bare ind gennem porten her, og så kører du stille og roligt ned til min kollega, der står og vinker til dig et par hundrede meter længere nede i hallen’ lød den smilende instruks.
Da jeg kom derned, var det tydeligt, at jeg var ventet. Træpallen, hvorpå Yamaha’en skulle placeres, stod allerede klar på gulvet, og remmene til fastsurring lå parat.
Den venlige og kompetente lagermand riggede en rampe til, så jeg nemmere kunne køre motorcyklen op på pallen. Vi snakkede lidt om taktikken for at få MC’en sikkert på plads i træbøjlerne, og så var det tid til balanceakten.
Jeg demonterede hurtigt sidetaskerne, for at have så lidt vægt som muligt i forbindelse med manøvren, og startede derefter maskinen. Uden det store besvær fandt forhjulet den forreste bøjle, og baghjulet lod sig derefter forholdsvis nemt skubbe ned i den bagerste.
Denne håndtering kræver, at man kan balancere og håndtere sin motorcykel. Jeg syntes, det var forholdsvis overkommeligt, men jeg kan godt forestille mig, at andre motorcyklister vil finde det udfordrende. Men har man planer om at køre på de mindste spanske bjergveje, bør man nok også kunne køre op på en palle i Danmark.
Taskerne kom på igen, og ved fælles hjælp fik vi fastspændt Yamaha’en. Inden længe stod den fikseret og klar til den 2.600 km lange rejse med Modultransport til Alicante.
Det var med en god mavefornemmelse, at jeg forlod det enorme lager. For her var der bare styr på sagerne.
Gensynsglæde
Kaptajnen på lavprisflyveren valgte at hamre hjulene i jorden, da vi landede i Alicante. Det mærkbare touch down markerede, at vi nu var ankommet, og et hurtigt blik ud af vinduet viste da også, at den spanske sol skinnede fra en skyfri himmel.
Inden længe stod jeg ved rækken af ventende taxaer foran lufthavnsterminalen.
Jeg oplyste chaufføren om adressen på det lager, hvor Yamaha’en ventede på mig. Det var godt to uger siden, at jeg havde afleveret den i Horsens, og jeg var spændt på at se, hvordan den havde klaret turen.
Taxaturen tog ca. en halv times tid, og tålmodigt ventede jeg på en nærliggende kaffebar på, at kontoret og lageret åbnede efter siestaen. Men da døren først gik op, føltes det som om, at personalet udmærket var klar over, at jeg ville ankomme.
Yamaha’en stod fint på sin palle, akkurat som den havde forladt lageret i Danmark. Der var ingen nye ridser eller buler, så det var blot at klare frigørelsen fra remmene og trykke på startknappen.
Endnu en gang skulle jeg have tungen lige i munden, da jeg kørte ned fra pallen. Men det gik uden problemer, og efter at have klædt om og pakket maskinen, var jeg klar til at køre.
Det spanske eventyr på motorcykel kunne nu for alvor starte. Hvis du har du lyst til at læse hvordan turen gik, kan du se meget mere her.
Pris, pris, pris
‘Hvad skal du give for det? Hvad koster det? Er det overhovedet til at betale?’
Jeg delte mine planer om en MC transport til Spanien med dem, der gad høre om turen, mens den endnu blev planlagt. Og lynhurtigt stod det klart, at det allermest interessante åbenbart var, hvad det kostede.
Men fair nok. Har man de samme drømme, eller måske blot er en smule misundelig, er det selvfølgelig et relevant spørgsmål.
Prisen afhænger af, om du vil have motorcyklen fragtet både ud og hjem. En anden variabel er selvfølgelig fragtraterne. De går op og ned og er afhængige af brændstofpriser og flere andre ting.
Og jo længere væk du ønsker at få motorcyklen sendt, jo dyrere bliver det naturligvis også.
Det kan nok heller ikke udelukkes, at et seriøst, stort og professionelt transportfirma med valgfrie rejsedatoer, samt sikre og ordnede lagerforhold, vil være marginalt dyrere end andre alternativer. Reglen om at fleksibilitet og kvalitet koster, gælder nok også her.
Får man sin MC transporteret, skal man selvfølgelig også huske at lægge en flybillet oveni. Omvendt har Bike on Board konceptet så den fordel, at man kun skal bruge forholdsvis få feriedage på transporten. Noget der nok tæller positivt, hvis man ellers stadig er i den arbejdsramte alder.
Hvis du elsker motorveje, og i øvrigt har tid nok, kan du selvfølgelig også vælge at køre på din motorcykel derned og hjem igen. Kombinerer du det med Trangia og overnatninger i telt undervejs, er det måske den billigste måde at få din motorcykel til Alicante. Det var dog ikke et realistisk alternativ for mig.
Så der er for og imod. Fordele og ulemper. Og det er helt op til dig at beslutte, hvordan dit regnestykke skal se ud.
Jeg havde afsat ca 15.000 kr (forår 2024) til transporten af både mig selv og motorcyklen frem og tilbage til Alicante. Det lykkedes at blive indenfor det beløb, og dermed kunne drømmeturen realiseres.
MC transport til Spanien – dur det?
Bike on Board konceptet hos Modultransport virkede perfekt i dette tilfælde. Der var styr på processen fra start til slut, og alting forløb yderst professionelt.
Alle involverede var venlige og meget forstående for, at jeg havde en del afklaringsspørgsmål, inden jeg kunne booke transporten. Og det praktiske med hensyn til ind- og udlevering blev klaret med et smil og hjælpsomhed.
Kun af- og pålæsningen på transportpallen synes at kunne forbedres. Såfremt træbøjlerne kunne demonteres helt, ville processen blive noget nemmere og dermed passe til evnerne hos langt de fleste motorcyklister.
Modultransport er en del af den kæmpestore transportvirksomhed Rhenus Logistics, og det giver en vis tryghed. De er super professionelle på deres felt, og det er fedt, at man som enkeltperson kan benytte sig af det, også når det blot drejer sig om en MC transport til Spanien.
Så går du rundt med en drøm om at få din motorcykel transporteret til de sydlige himmelstrøg, lige når det måtte passe dig, er Bike on Board konceptet hos Modultransport værd at overveje. Du kan læse mere og finde kontaktoplysninger her.
Og det er altså ok ikke at køre hele turen selv. En MC transport til Spanien er IKKE at snyde.
PS: Du kan nemt følge W MOTO på Facebook. Du finder siden her. Alternativt kan du indtaste din email herunder, så kommer der en lille hilsen, næste gang der er nyt på siden.