USA-eventyret er slut. ZIP koden er byttet ud med et dansk postnummer. Der er kommet prop i bourbonflasken, 4-hjulstrækkeren med de små 300 HK er parkeret, og de møre steaks er blevet en hel del mindre.
Det var et fantastisk 2019 i USA, der bød på en masse forskellige oplevelser. Og også en del der havde med motorcykler at gøre, selvom jeg ikke havde min egen maskine, mens jeg boede der. En kvindelig Triumph-forhandler fristede mig med en Thunderbird, men det blev aldrig rigtig alvor. Det var og blev kun en flirt .
Sæsonen startede i øvrigt med en super fin motorcykeludstilling i Chicago. Jeg var vildt begejstret, og det var et storslået event, hvor man rigtigt kunne se vigtigheden af, at alle de store fabrikanter var til stede.
Senere i løbet af foråret og sommeren blev det til et par ugers ferieophold i Danmark. Jeg fik testet min balanceevne på de vilde bakker i Vejle, og det blev også til en dejlig, lærerig og halvvåd tur til Nordtyskland og øen Rügen.
I september viste der sig en alletiders mulighed for at komme ud at køre i USA. Jeg lejede med kort varsel en Harley Davidson Road Glide, og det blev til en fantastisk tur til Mississippi-floden, der danner grænsen mellem Wisconsin og Iowa.
Jeg fik en stor oplevelse, og det var fedt at køre på den næsten spritnye og ikoniske Harley.
Tid til ny inspiration
Men nu er flyttelæsset ankommet her til Danmark fra USA, og vigtigst af alt: Triumph’en står lige herude i det halvgrimme men dog isolerede skur. Fuldtanket står den utålmodigt og venter på, at den nye sæson for alvor kommer i gang.
Hvor bliver det skønt igen at kunne tage en tur, når jeg sådan bare lige har lyst. Det har jeg savnet. Og det første jeg gjorde her i ly af vintermørket, var at planlægge den kommende sommerferietur på 2 hjul.
Det starter altid med nogle timer på Googlemaps. Jeg synes, det er noget af det fedeste. Hele verden ligger åben på kortet foran dig, og det er bare at zoome ind og forestille sig turen.
Og vi kender det jo allesammen. Man har måske en lille uges tid til rådighed, og hvordan får man nu bedst udnyttet tiden til det sidste minut? Jeg planlægger gerne en masse kilometer pr dag, men samtidig skal længden af turen også være rimelig realistisk.
Så kan man jo også nå hjem og klare de andre sommerferiesysler der truer: Lægge terrassefliser, male gavlen og pløje bedene.
Eventyr som ’Rundt om Etna på Sicilien’ eller ’Krydse Bosporus-strædet i Istanbul’ må så komme i touring-kalenderen om et par år. Men det skal nok lykkes en dag.
Sommerferie-touring 2020
Nå, tilbage til den kommende sommerferie. Det bliver en tur (tilbage) til England. Jeg har ikke kørt motorcykel der siden 2013, hvor jeg efter 3 års ophold kørte Triumph’en hjem til Danmark.
Et skønt gensyn venter. Og samtidigt også et gensyn med venstre side af vejen. Down memory lane. Yes, please.
Det bliver selvfølgelig et kedeligt første stint til Hook of Holland, hvor jeg tager aftenfærgen til Harwich. Men dagen efter regner jeg med at nå min destination lidt sydvest for Oxford, nærmere bestemt Cotswold området. Her vil jeg tilbringe et par dage og nyde de fantastiske engelske B-roads.
I adstadigt tempo vil jeg larme lidt igennem de små landsbyer, uhindret sluge synet af det bugtende landskab, give gas bag de høje stensætninger langs vejene og drikke nogle pints på den pub, hvor jeg har indlogeret mig.
Kom juli. Og forsvind, corona. Hurtigt.
For jeg glæder mig helt vildt.