Jamen, det var da en dejlig dag til Motorshow 2023.
Flotte motorcykler, hyggelig stemning og en duft af forårets snarlige komme. Optimisme, glæde og positive vibrationer.
Motorshow 2023 i Herning blev således endnu engang stedet, hvor herlige motorcykel-venner mødtes og hjerteligt dunkede hinanden i ryggen. Ægte gensynsglæde midt i vinterhiet.
Et par unge gutter gik fra stand til stand for at tjekke, hvad der mon kunne matche deres A2 kørekort. Glimtet i øjnene efterlod ingen tvivl om, at sparegrisen snart måtte lade livet.
Også flere midaldrende ægtepar slentrede afsted gennem udstillingen. Begge to dresset behørigt til dagens tema, selv om det måske kun var den ene part, der kørte MC. Og tro mig: Både credit card, frisuren og smilet sad helt, som det skulle.
Jo, jo. Motorshow 2023 var dejlig forudsigelig. Det hele var faktisk lige, som det plejede at være.
Udstillerne havde de samme placeringer som sidste år. Gangstierne rundt i hallerne var de samme. Kaffevognen stod det samme sted. De fleste af motorcyklerne var også de samme.
Men vi var alle glade. Selvfølgelig var vi det.
Der var jo lunt og rart i hallen, og man fornemmede klart forventningens glæde til den kommende sæsonstart.
Hondas trækplaster
Der var ingen tvivl om, at den genfødte Honda Transalp tiltrak sig stor opmærksomhed. Og denne fredag eftermiddag var motorcyklen helt sikkert den mest beskuede maskine til Motorshow 2023.
Versionen med guld-hjul og trefarvet lakering til 145.000 kr lader vente på sig indtil oktober. Indtil da må man nøjes med eksemplarer i standard-trim, og de skulle ramme forhandlernes udstillingslokaler i marts måned.
Genkendelsens glæde var til at få øje på hos de mange, der gjorde et stop ved den spritnye retro-adventurer. Og det var med god grund, for designet rammer plet hos både nye og tidligere beundrere af den legendariske Transalp.
Yamahas flagskib med radar
Det kæmpestore udstillingsareal under Yamaha-banneret skuffede ikke. Hele modelprogrammet var linet op, og det var inspirerende at bevæge sig rundt blandt de udstillede maskiner.
Den konstante kødrand rundt om touring-jernet Tracer 9 GT+ vidnede om, at Yamaha vist har ramt skiven med den seneste 2023 opgradering. Alverdens udstyr toppet op med en adaptiv fartpilot er guf for de rejselystne, og det bliver spændende at se modellen holde så fin afstand til alt og alle derude på landevejene.
MCTC med på beatet
Også MCTC havde skruet op for charmen til Motorshow 2023. En ikonisk elektrisk bike fra RGNT prydede standen, og det var en god ice-breaker til lige at slå et smut forbi, deltage i konkurrencen og få en snak.
Jeg hører til dem, der synes, at det nye MCTC magasin er super professionelt lavet, printes i et fedt format og indeholder lækre billeder. Det er ikke alle, der deler den opfattelse, men på modig vis lå bladet frit til skue, omtale og diskussion. Sejt nok.
Standen var ikke bemandet med motorcykel-journalisterne, da jeg var forbi, men mon ikke de dukkede op lidt senere til snak om jobbet som professionelle testkørere og inkarnerede motorcyklister.
Det har helt sikkert interesseret de fleste gæster på standen.
Det gule skrig fra Suzuki
V-Strom – den evigt populære og prismæssige attraktive adventurer fra Suzuki, var også en magnet på Motorshow 2023. Og den opgraderede 2023 udgave førte sig frem i pang-farve og alutasker.
Også elektronisk er den fully loaded, og du kan finde driving modes, der matcher alt fra autobahn til gedesti.
Så for 200.000 kr kan du blive kørende på en spritny 1.000 cc adventure-maskine. Det er billigt. Quick-shifteren får dig hurtigt afsted, og så er det bare at blive ved, indtil du når horisonten.
En-cylindret stjerne fra Royal Enfield
Jeg har tit gået og drømt om, at jeg nok en dag skal have en motorcykel nummer 3. En lille efternøler, der kunne løbe med al opmærksomhed, blive møgforkælet og få lov til at stå indendørs.
Og den lækre Royal Enfield Hunter 350 kunne sagtens være et bud.
Især farvekombinationen Rebel Blue var lige efter min smag, og jeg faldt i staver over den fede maskine.
Teknikken er bundsolid, og til ca. 60.000 kr kan det jo næsten ikke gå galt. Jeg mangler bare 2 ting:
Pengene og pladsen.
Sofa-cykel fra BMW
BMW viste sin weltklasse og holdt sig ikke tilbage. I et imponerende line-up viste de mangfoldigheden, der er tilgængelig, hvis du har penge nok til entrebilletten.
En R-18 Bobber lyste op foran en Chesterfield-stue, mens de potente 6-cylindrede tourer, kun et par meter derfra, lokkede med prisskilte på ca. en halv million
Den evigt populære R 1250 GSA stod også til skue i al sin vælde. Dens ophøjede podie var flækket sammen af noget spånplade, og det var egentlig ganske modigt at have for 415.385 kr motorcykel stående der.
En Kawasaki var udstillingens flotteste
Retrobølgen har skyllet ind over motorcykelmarkedet de senere år. Og det segment er åbenbart uudtømmeligt. For alle os der kan huske, hvordan en rigtig motorcykel skal se ud, ja – vi kan åbenbart ikke få nok.
Kawasaki surfer også med på bølgen. Og det gør de godt.
Efter min mening var Kawasaki Z900 RS den flotteste motorcykel på udstillingen. Med anderøv, twinsæde og den runde instrumentering, er den et designmæssigt hit.
Rydbjerg gav mig hans visitkort. Og det kunne da godt være, at den tilbudte prøvetur burde indfries i løbet af sommeren.
Ses vi til Motorshow 2024?
Og så var der også alt det andet. Fantastisk flotte Ducati’er, nypudsede Harley’er og nogle fikse modeller fra Fantic.
Rejser, MC-sport, støvler, jakker, hjelme og navigation.
Så der var reelt ikke noget at klage over. Okay, Triumph og Moto Guzzi var der ikke, men alt i alt var det hele fint, flot og vel tilrettelagt.
De 150 kr i entre syntes også helt rimeligt – så hvorfor pokker hænger jeg alligevel lidt med skuffen her et par dage efter?
Tja, jeg synes måske, der er en smule for meget gentagelse af selve rammerne omkring udstillingen. Det er lidt gammel vin på nye flasker, selv om indholdet smager ganske udemærket.
Bilsektionen er også en yderst integreret del af showet, men mon den reelt er nødvendig, når det kommer til stykket?
Måske er motorcykel-industrien i Danmark efterhånden så robust og veletableret, at man kunne afholde en udstilling udelukkende for motorcykler. Det kunne jo give anledning til at ryste posen lidt og skabe lidt tiltrængt fornyelse.
Og med et mindre pladsbehov så kunne man overveje at placere udstillingen i Odense. Dermed kunne også de sjællandske motorcyklister nemmere stemple ind til årets bedste forårsfest.
Så alt i alt: Motorshow 2023 var en fed oplevelse, men jeg synes, at det er tid til at skifte et gear op i 2024.
PS: Du skal da næsten lige tjekke W MOTO på Facebook. Hvis du giver et ‘Synes godt om’ for siden, så fanger du nemt det næste indlæg. Du finder siden her