Åhh ja, endelig hjemme på ferie i Danmark. Og der er jo intet så skønt som maj måned der jo som bekendt ALTID byder på dejlig varme og solskin. Sådan gik det nu ikke lige denne gang, hvor forårsvejret havde bestemt sig til at være ustadigt, køligt og blæsende.
Det var med en tilpas mængde af jetlag i kroppen og med mit indre amerikanske ur tikkende højlydt, at jeg nærmede mig Triumph’en, som jeg ikke havde set i de forgangne 6 måneder. Den var hårdt savnet, og jeg var spændt på at se om jeg kunne spotte nogle tegn på, at den sådan hensynsløst havde været gemt af vejen for vinteren.
En hurtig pudseklud og montering af batteriet blev hurtigt overstået, og efter et tryk på startknappen, sprang Triumph’en glad i gang. Jeg bliver aldrig træt af at høre den lyd – der er nu noget over sådan en twin motor, som man ikke får andre steder. Tanken var allerede fuld, kæden smurt og det var tid til den første tur i 2019. Skønt.
Jeg har en god ven, som jeg i forvejen havde aftalt en fællestur med. Hun kører på en ret så skarp Suzuki SV650, så det var fint, at turen til Søhøjlandet ikke var et race, for så havde jeg tabt stort. Det blev derimod en hyggelig og dejlig formiddagstur med plads til smil bag hjelmen, snak, grin samt en sandwich og en enkelt øl på Ry Marina.
Således fik jeg vinterens rust banket af, og jeg følte mig i fin form til en lidt længere tur. Hen over vinteren havde jeg flere gange overvejet planerne om at køre en forårstur til Nordtyskland og videre ud til Tysklands største ø, Rügen. Et hurtigt kig på vejrudsigten var dog ikke specielt opmuntrende, men jeg fik øje på et hul i det forventelige regnvejr, og allerede næste morgen tidlig var jeg på vej.
Jeg havde udvalgt mig 3 seværdigheder som jeg ville besøge. Bismarck statuen i Hüttener Berge, grænsemuseet ved Lübeck og til sidst det kæmpestore bygningsværk på Rügen, kaldet Prora. Med andre ord ville det blive en tur med et vist historisk indhold, som jeg havde læst lidt om i forvejen.
Afsted det gik på hovedvejen via Kolding, Haderslev og Aabenraa, og inden længe havde jeg nået den dansk/tyske grænse i Kruså. Inden da blev det dog til et spændende ophold på Knivsbjerg lidt nord for Aabenraa, hvor statuen af Bismarck oprindeligt blev opført. På området findes der andre historiske monumenter, men det faktum at Bismarck stod her i en 45 meter høj version, bliver der sjovt nok ikke gjort særligt opmærksom på. Der må være visse følelser indblandet i baggrunden for den beslutning, men det forstår jeg nu ikke helt. Vi er jo i 2019 og burde nok kunne tolerere hinandens fortid på godt og ondt….
Videre ned til Hüttener Berge som helt sikker er et besøg værd – ikke bare som motorcyklist fordi vejene drejer så dejligt, men også af historiske grunde. Gode gamle Bismarck står nemlig dér og skuer ud over landskabet nedenfor Aschberg. Han blev flyttet derned efter genforeningen, og der er nu lidt historisk vingesus over at se den store statue og tænke på den interessante og pudsige historie, der trods alt knytter sig til netop den.
Jeg er vild med Kieler Kanalens store skibe, og hver gang jeg ser de store kolosser langsomt glide forbi, synes jeg næsten at man kan røre ved dem. Jeg er også stor fan af de små færger der kvit og frit transporterer dig over kanalens rolige vand på blot et par minutter. Det er der en helt speciel stemning over, og jeg nåede heldigvis forbi Rendsburg også på denne tur.
Hvis du kommer på de kanter, kan jeg anbefale at stoppe op på nordsiden af kanalen ved den fantastiske jernbanebro. Der finder du et traktørsted der også annoncerer alle de forbigående skibe, og ikke nok med det – skibets nationalmelodi bliver også spillet som en hilsen om held og lykke på rejsen.
Lidt syd for Lübeck i byen Schlagsdorf ligger der et yderst interessant museum. Det fortæller den rørende og barske historie om det delte Tyskland i årene efter 2. Verdenskrig. Jeg vil ikke genfortælle de historiske facts her, men at gå rundt i den udendørs udstilling og se hvordan selve grænseområderne var opbygget, berørte mig dybt.
Pigtråd, hegn, skyttehuse og mure er opført i fuld skala, og det er meget tankevækkende at opleve det. Hvis du nogensinde får muligheden, er ’Grenzhus’ museet et fantastisk sted at besøge.
Jeg satte kursen mod øst, og nåede Stralsund allersidst på eftermiddagen efter ca 500 km kørsel. Der dukkede et dejligt byhotel op på min vej, og da prisen var rimelig, slog jeg til. Det blev desuden til en dejlig gåtur gennem de små og snævre gader, og efter en stor Wiener schnitzel var det på hovedet i seng.
Næste morgen sprang Triumph’en i gang med et veloplagt drøn, og det var tid til at udforske Tysklands største ø, Rügen. Vejret var rimeligt, men solen lod vente på sig. Det satte nu ingen skår i køreglæden, og jeg nød den dejlige natur. Det var pudsigt at køre på veje der hurtige skiftede fra perfekt asfalt til brostensveje der ledte mig igennem byer, hvor man tydeligt kunne ane tiden fra Østtyskland især når man så de ældre bygninger.
Målet var Prora. Det kæmpemæssige bygningsværk der på øens østside blev opført sidst i 30’erne. Det var tiltænkt som et feriested for den tyske arbejderklasse, og med en kapacitet på 20.000 overnattende gæster, var dimensionerne store. Det er de stadig. Bygningen er ca 4.5 kilometer lang, og i mange år henlå det hele i en meget dårlig stand.
Nu er der gennemført omfattende renoveringer, og luksushoteller og ferielejligheder har dannet vejen for et helt nyt miljø der emmer af penge og eksklusivitet. Det lykkedes mig at finde en ’bagindkørsel’ så jeg kunne komme tæt på – for nu er det betalingsbomme og privatparkeringer, der opdeler frontsiden af det imponerende bygningsværk.
Rügen er præget af idylliske landsbyer, eksklusive ferieresorts og en skøn natur. Men det er med Rügen som med alle andre steder – der er nu dejligst når solen skinner. Jeg oplevede, at der pludselig kom en kølig havgus ind over den nordlige del af øen, og jeg besluttede mig derfor til at lade forhjulet pege mod vest og sætte kursen mod Danmark.
Turen hjem blev et mix af regnvejr og solskin blandet med en kraftig blæst, men det kunne nu ikke overskygge min glæde ved igen at have været på en skøn motorcykeltur.
Hvis du har lyst til at se turen i levende billeder, er du velkommen til at se med her:
https://www.youtube.com/watch?v=fR9Q-I7IhnU