Jeg elsker dem simpelthen.
De motorcykelmodeller, hvor fabrikanterne har turdet sætte stil, karakteristika og køreglæde før alt andet, har bare en speciel plads i mit hjerte.
Ikke at der er noget i vejen med ’verdens-modellerne’ som bare sprøjter ud på vejene fra de globale producenter. De har stadig også kun 2 hjul, og kan sagtens give deres ejere fine oplevelser og opfylde deres daglige behov.
Men, men, men: Der findes altså en anden kategori. Her hersker en noget større grad af individualisme, passion og engagement.
Og her finder du chauffører, der sagtens kan kategoriseres som enten fritidsrebeller, for tidligt gråhårede eller bare inkarnerede entusiaster. Måske kender du endda en enkelt eller to af dem.
Jeg har lige været på besøg i deres univers, og nu forstår jeg meget bedre, hvad det er de søger – og hvad de har fundet.
Minimalisme og kraft
Jeg drejer nøglen, og kaster et blik ned på den yderst sparsomme instrumentering. På sådan en BMW R nineT Urban G/S findes der et enkelt ur med visning af hastighed og de andre vigtigste oplysninger. Det er minimalistisk og designmæssigt lige i øjet.
Yderligere betjening sker selvfølgelig også fra styret, og der findes – som sædvanligt – lidt forskellige indstillinger og displayvisninger, som du kan muntre dig med. Kvaliteten af kontakterne er som vi kender det fra BMW, og de sidder lige hvor de skal.
Jeg koncentrerer mig nu mest om at få trykket på knappen derover til højre. Den livgivende, du ved.
Og hold da op. De horisontale pejlstænger rører i gryden, og får flyttet de to store propper. Det er som om, at maskinen sætter en mekanisk glidende Bundesliga-tackling ind, da de 1.200 cc bliver flyttet første gang.
Inertiens kraft puffer til mit højre inderlår og fortæller utvetydigt, at der er kommet liv i den tyske boxer.
Jeg kigger ned og må bare anerkende, at en stor motor i et forholdsvis lille stel, endnu engang er en glimrende cocktail. Kombinér det med en fræk og hostende lydpotte, og du har en succes – allerede inden turen starter.
Tryk her for at høre den potente maskine
På knopdæk foran ordensmagten
BMW’en står på nogle vilde off-road dæk. De er i høj grad med til at definere stilen, og matcher jo på fineste vis den fede udstødningslyd.
Pakken tiltrækker helt naturligt en hel del opmærksomhed, og der går ikke længe inden jeg får følgeskab. En sort Passat med 2 betjente sniffer i hvert fald hurtigt, at den lækre R nineT potentielt kunne være ude på narrestreger.
Det bliver til 4 kilometers (!!) paradekørsel i en 60 km/t zone, inden de har set nok og drejer af med uforrettet sag. Og således fri af ordensmagtens årvågne repræsentanter, kan jeg udforske lidt mere af denne fantastiske maskine.
Men jeg må indrømme, at jeg sidder og tænker en del på dækkene. Når man blot ruller ved lav hastighed, kan man simpelthen mærke, at motorcyklen nærmest hopper fra knop til knop.
Så snart man kommer i 2. gear, forsvinder de mærkbare indikationer dog. Men jeg er stadig i tvivl om vedhæftningsevnen i rundkørslerne, og tager det stille og roligt. Også selv om mine følgesvende i Passat’en ikke længere er at se.
Der er liv
Men jeg skal da lige love for, at tankerne om eventuelle dækbegrænsninger forsvinder, da det igen går ligeud. Motorens karakteristika leverer alt det moment du kan ønske dig – og det er helt fra bunden af omdrejningsskalaen.
Jeg sidder faktisk og er i tvivl om, hvilket gear jeg er i. Men jeg kører forholdsvis langsomt og med moderate omdrejninger. Og så drejer jeg håndtaget.
SÅ bliver oplevelsen vild intens. Og tro mig – det handler ikke kun om kraft. Og endnu mindre om hastighed. Nej, det er kombinationen af alt det, der pludselig sker.
Den minimale vindbeskyttelse og lyden fra potten lige dernede under mit venstre lår. Den oprejste og alligevel aggressive kørestilling. Synet af den forhøjede forskærm lige dernede under LED lygten. Og så POWER.
Jeg tror, jeg bliver ramt lige nøjagtigt af det krudt, som BMW så gerne vil skyde med i deres R nineT Urban G/S. Konceptet, altså. Udstrålingen og den næsten forbandede rå funktionalitet.
Det er bare så intensivt lokkende og hurtigt vanedannende. Wauw.
Funktionalitet versus passion
Jeg har tidligere prøvekørt skønne motorcykler, der hver især kunne noget specielt. Fra sport til adventure. Og jeg har været imponeret hver gang.
Men ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk, at det er alsidigheden, der har blæst mig omkuld. De store adventure-maskiner gør sig jo fantastisk på alt fra grusvej til autobahn. Og du kan sagtens cruise stille afsted på en moderne sportsmaskine, for næste dag at rykke dækkene af til en track-day.
Sådan synes jeg ikke helt, det er med BMW R nineT Urban G/S. Det kan godt være, at den er stylet med henblik på at få os midladrende til at tænke på de allerførste G/S modeller – men den hører stadig hjemme i et forholdsvis smalt segment. Måske lidt sammen med Triumph Street Scrambler, Ducati Scrambler og andre fra samme slæng.
Men du ved hvad jeg mener. Den er sgu sin egen.
Hvad skal man bruge den til?
Jeg ville uden tvivl købe en BMW R nineT Urban G/S for at blive underholdt på de mindste veje både med og uden asfalt. Jeg ville også gerne sætte en cross-hjelm på hovedet, smide en taske over skulderen og i blæret stil køre til og fra arbejde i den anden ende af byen.
Og om lørdagen – efter turen i grusgraven – ville jeg parkere den i bymidten, så den også kunne ses og beundres.
Desuden ville jeg uden tvivl ELSKE at tage den med en uge i Alperne.
Meeen, jeg ville nu nok overveje at køre den derned på ladet af en trailer…
Tak til Special MC Aalborg for turen på den fede BMW
PS: Du skal da også følge W Moto på Facebook – tjek siden her