Tænk sig, at der ikke skal mere til. Jamen, hvor ER jeg dog egentlig en simpel motorcyklist, når det kommer til stykket.
Et fedt design, kompakte køreegenskaber og en sexet lyd fra en fantastisk 3-cylindret motor. Så er jeg bare solgt til stanglakrids.
Og det er nøjagtigt hvad du får, hvis du køber en ny 2021 Triumph Trident.
Men der er meget mere end det.
For du køber faktisk også et personligt ejerskab af de danske bagveje i samme omgang. Det kommer du i hvert fald nemt til at føle, når den sprøde Triumph leger sig igennem landskabet med dig som chauffør.
It’s good stuff, mate – som man siger på den anden side af Nordsøen.
Ja ja, jeg kommer nu
Det første der rammer mig er lyden. For englænderen står og venter på mig i tomgang, mens jeg spænder hjelmen. Og den lyder næsten utålmodig.
Jeg sadler op, og får den der følelse af, at jeg slet ikke er i tvivl om, hvad der nu skal ske. Forventningens glæde.
Instrumenteringen foran mig er koncentreret i en enkelt rund kombineret TFT/LCD skærm, der på fin vis matcher motorcyklens andre designelementer. Betjeningsknapperne på styret er intuitivt rigtigt placeret, og kvaliteten synes helt ok.
Jeg lægger 1. gear ind, og triller afsted.
It’s good stuff, mate.
Agil udtalt på engelsk: Triumph Trident
Bare manøvreringen ud af parkeringspladsen får mit humør til at stige. For det her er meget bedre, end jeg regnede med.
Jeg er ca. 188 cm, men der er overraskende god plads til mig. Knæene passer fint ind i tankudskæringerne, og styrets bredde og placering gør kørestillingen både afslappet men samtidig sporty.
Men det er først da vejene bugter sig, at Triumph’en for alvor viser sit værd. For hold da op, hvor er den livlig og pulsgivende.
The truth is in the pudding siger et velkendt engelsk udtryk, og her er retten tilberedt med perfekt afstemte ingredienser. Styregeometri, siddeposition og motorkarakteristik er rørt så godt sammen, at der kun går ganske få kilometer, inden jeg føler mig helt hjemme.
De 3 cylindre er skruet sammen i en kompakt blok under tanken med det kæmpestore Triumph-emblem. Jeg havde måske en forventning om, at morskaben ville kræve et vist omdrejningstal, men der tager jeg fejl.
Der er et solidt moment til rådighed fra selv meget moderate omdrejninger, og det giver den der fede følelse af, at du har ejerskab over de bagveje, som du byder maskinen. Der er dog ikke helt den samme næsten overfriske velvillighed, som du finder i Yamaha’s 3-cylindrede kraftværk.
Jeg husker tydeligt min overraskelse, da jeg prøvekørte den fantastiske Yamaha Tracer 900GT. Den motor er stadig min 3-proppede favorit, men Trident’en leverer sine 80 HK på sin egen måde. Og den gør det godt.
Let’s go
Så jeg sidder godt, har en velvillig motor under mig og smilet under hjelmen er kæmpestort. Men jeg bemærker selvfølgelig, at jeg sidder udenfor.
Bortset fra en minimalistisk vindskærm lige over forlygten, tager jeg vind, fluer og hvad naturen ellers byder på, lige på snuden. Men det er jo lige netop, hvad denne maskine er bygget til.
Uanset om du er til Brit Rock eller Folk, finder den ubesværet rytmen, når du byder den op til dans i weekenden. Og med dens letkørte og ubesværede køremåde, kan den også sagtens være din trofaste pendlermaskine, hvis du beder den om det.
Man kan selvfølgelig køre touring på alle maskiner, men der er nok nogle, der vil gøre det bedre end Triumph’en. Men igen: Smid en roll bag bagpå, og kør på eventyr. Sværere er det ikke, og måske kunne nogle af os endda have godt af sådan en oplevelse.
Back to basis om du vil. Og dertil er Triumph’en perfekt.
Der er udsolgt – og med god grund
Jeg kan forstå, at mange maskiner allerede er solgt længe før de ankommer til Danmark. Ja, der var endda forhåndsbestillinger, inden det var muligt at få en prøvetur.
Jeg kan godt forstå det. Hvis jeg var i markedet og ude efter en spritny mellem-klasse maskine, der ikke bare ser godt ud, men som også kører helt fantastisk, ville jeg også kraftigt overveje en Triumph Trident 660.
Maskinen emmer af kvalitet, og prislappen på ca. 100.000 kr synes yderst fair. Jeg er altså super-fan.
It’s good stuff, mate.
PS: Du skal da også følge W Moto på Facebook – tjek siden her