1000-vis af motorcyklister kender udmærket problemet. Man monterer en vindskærm for at kunne sidde i læ både på den lange ferietur og på den daglige tur til og fra arbejde. Men når hastigheden så kommer op på ca 80 km/t – ja, så ryster hovedet helt vildt, og det larmer for ørerne.
Det er vildt ubehageligt, og den ellers så skønne motorcykeltur kan sagtens blive forkortet. Simpelthen fordi det ikke er til at holde ud.
Vindskærmen skal være af en vis størrelse for at fænomenet opstår, og kører du på en sportsbike eller på en motorcykel helt uden vindbeskyttelse, brydes vinden selvfølgelig helt anderledes. Min Triumph Bonneville America er jo en cruiser, og jeg oplevede en stor forskel i komforten den gang jeg monterede en vindskærm i medium størrelse. På forskellig vis, vel at mærke.
Fra mand til tøsedreng
Jeg købte Triumph’en da jeg boede i England, og på det tidspunkt var den uden vindskærm. Med andre ord var jeg fuldt eksponeret til vind og vejr, hvilket i sig selv jo er en stor del af det at køre motorcykel. Men jeg syntes, at de længere ture blev ret belastende, for den oprejste siddeposition med det brede styr gjorde, at jeg fangede al vind.
Kald mig bare en tøsedreng, men jeg var altså overbevist om, at en vindskærm ville gøre livet bag styret en smule mere behageligt. Så jeg købte en original Triumph en af slagsen hos min lokale forhandler.
Den første store forskel jeg oplevede var, at vindtrykket på brystet blev markant reduceret. Det var pludseligt meget mere behageligt både at køre lidt længere, men også noget hurtigere. Ved motorvejshastighed var det nu muligt at slappe lidt af undervejs. Jeg tænkte straks, at det skulle udnyttes på længere ture, end jeg ellers havde forsøgt mig med.
Men problemerne med turbulens kom snigende. Først oplevede jeg, at den vind der kom over selve skærmen ramte mig på hjelmen og direkte på panden. Det blev ret så ubehageligt efter et vist stykke tid, og jeg tog mig selv i at sidde og ’dukke mig’ for at undgå fænomenet. Irriterende, altså.
Den første bølgebryder
Jeg forsøgte at justere vinklen på vindskærmen, men det blev aldrig rigtig godt. I nogle af de engelske motorcykelmagasiner som jeg læste, fik jeg øje på muligheden for at montere en MRA skærm.
Det er en mindre ’bølgebryder’ der monteres på toppen af vindskærmen, og ideen er, at vinden brydes bedre. Sådan en måtte jeg selvfølgelig have, og i løbet af et par dage var jeg klar til den forholdsvis simple installation.
Jeg var spændt på om den positive effekt, som omtalt i bladet, nu også ville være at finde på Triumph’en. Det virkede faktisk fint med hensyn til vindtrykket på hjelmen, men jeg var stadig ikke helt tilfreds.
Hjælp fra en Harley forhandler i USA
På YouTube så jeg forskellige forslag til, hvordan mindre vindafvisere kunne monteres højt på forgaflen. Formålet er, at de dermed kan eliminere den vind der kommer buldrende op bag skærmen og reelt forsager turbulensen. Jeg travede eBay og Amazon igennem for at se de muligheder der var, men jeg syntes de var dyre.
Herregud, det var jo blot et par stykker plexiglas med nogle monteringskit til gaflerne, så jeg kunne ikke forstå udskrivningen skulle være på flere hundrede kroner. Men jeg måtte til sidst hoppe ned i fælden, for jeg kunne ikke lave dem selv. Mit valg faldt på den type der hedder Memphis Shade Wind Deflectors.
På det tidspunkt boede jeg i Danmark, men rejste til USA med jævne mellemrum. Jeg kontaktede en Harley Davidson forhandler i det område hvor turen gik hen, og han var meget villig til at bestille stumperne, så de lå klar til mig næste gang, jeg kom til Staterne.
Og de virker bare. Måske er det nu kombinationen af både vindskærm, MRA skærm og vindafvisere på forgaflerne der gør det, men løsningen er perfekt for mig. Jeg kan godt lide at køre med visiret åbent, og det kan jeg sagtens gøre op til motorvejshastighed. Det ville have være utænkeligt tidligere.
Nu har jeg også mod på de helt lange ture, for jeg ved, at komforten er lige som jeg ønsker den.
https://youtu.be/I1zVPNNIeY4