Du skal køre over 8 skønne danske øer for at gennemføre turen.
Det er i sig selv altid en dejlig oplevelse, men undervejs belønnes du ydermere med fantastiske udsigter og herlige veje.
Læg dertil en god portion afslapning blandt dejlige mennesker. Og har du lyst, er der historiske interessepunkter nok til at fylde GPS’ens hukommelseskort i løbet af 5 minutter.
Top det hele op med nogle af Danmarks bedste egnsretter. Mens du så sidder og nyder måltidet, kan du som bonus lytte til nogle helt fantastiske danske dialekter ved nabobordet.
Ser du, i løbet af ingen tid er du således ved at have alle de ingredienser, der gør en motorcykeltur helt speciel. Så der er ingen grund til at lade være.
Bare find din maskine frem. Stor eller lille. Og kom så afsted.
For Smålandsfarvandet rundt er uden tvivl en dansk MC tur i særklasse.
Kursen mod sydøst
Jeg startede min tur fra Vejle, og dermed skulle Fyn passeres, inden Smålandsfarvandet kunne komme i sigte.
Og ø nummer 1 på turen viste sig fra sin bedste side, allerede da jeg passerede de karakteristiske ishuse umiddelbart efter Den Gamle Lillebæltesbro. Solen glimtede mellem bøgetræernes blade, og en blankpudset Harley, der majestætisk stod parkeret i en lysning, skinnede fra den nypudsede krom på dæksler og skærme.
Men is er på ingen måde det kulinariske højdepunkt på Fyn. Hvis muligheden måtte komme til dig, så skal du unde dig selv en fynsk æggekage med bacon og purløg. Og hvis det ikke er nok, så bestil en dessert med fynsk rygeost. Så er din lykke gjort.
Jeg havde dog en færge at nå, så der var ingen æggekage til mig denne formiddag. Men der var skønne fynske veje, idylliske bindingsværkshuse og stokroser i blomst.
Tåsinge og Siø udgjorde ø nummer 2 og 3, og inden længe havde min Yamaha XT1200 Super Ténéré dækkene solidt plantet på Langeland. Og denne dejlige såkaldte udkants-ø har så meget at byde på, at den fortjener væsentlig mere omtale, end blot at blive kaldt turens ø nummer 4.
Jeg ved det, for jeg har tidligere haft Langeland som en destination for en herlig motorcykeltur. Hvis du ikke allerede har læst den turbeskrivelse, kan du finde den her.
Færgelejet ved Spodsbjerg lå kun 6 kilometer fra Rudkøbing, og jeg parkerede andægtigt i den anviste kolonne. Det tog ikke mange minutter, før færgen dukkede op på Storebælts blå bølger og slugte alle ventende køretøjer i én glubsk mundfuld.
Lolland i granit og sol
Det var som om, at det hele lige fik et nøk opad, da jeg trillede ind på Lolland. Vejret viste sig endnu bedre på denne side af bæltet, og der var ingen tvivl om, at denne ø nummer 5 bød alle velkommen med åbne arme.
Nakskov ligger kun få kilometer fra Tårs, og købsstaden var tidligere en travl lokation for dansk skibsbygning. Byens store værft beskæftigede tilbage i dets velmagtsdage mere end 2.000 mennesker, og der blev bygget både Storebæltsfærger og andre skibe på den stolte arbejdsplads.
Hospitalsskibet Jutlandia blev også leveret af Nakskov skibsværft, så send lige en venlig tanke til Lolland, næste gang du finder din yndlingsplade med Kim Larsen frem.
Jeg satte dog kursen mod nord, og befandt mig inden længe ved den lille og hyggelige færgehavn i Kragenæs. Men jeg var der ikke for at sejle.
Derimod krængede jeg de varme MC-bukser og støvler af og sprang i shorts og vandresko. Og ud over marken det gik.
Efter nogle hundrede meter befandt jeg mig ved Dodekalitten. De høje skulpturer i granit stod i en cirkel højt hævet over de omkringliggende arealer, og der herskede en ret speciel stemning ved den markante kunstinstallation.
Jeg tænkte stille, at Lollands vartegn tidligere har været de store kraner på Nakskovs havn. Men med Dodekalitten er der skabt noget nyt og spændende, og det ville være fuldt fortjent, hvis de høje støtter i granit efterhånden overtager den udemærkelse.
Danmarks nye bro
Der er ingen tvivl om, at en god portion af det korn der dyrkes i Danmark kommer fra Lolland og Falster. Og da turen gik videre, var det tydeligt at se, hvordan markerne bugnede med afgrøder, der kun ventede på at blive til øl og brød.
Det idylliske fiskerleje ved Guldborgsund lokkede med iskiosk og sommerstemning. Men jeg gearede op og indtog istedet Falster som turens ø nummer 6. Besøgstiden var dog kort, for jeg sigtede direkte mod Storstrøm.
Det syntes dog ikke helt fair, for selvfølgelig er der også skønne steder på Falster. Hele kystlinjen ud mod Østersøen er helt sikkert et besøg værd, men det måtte blive en anden god gang. For dagens næste attraktion var den nye Storstrømsbro.
Broen bygges for at sikre den fremtidige infrastruktur ned mod den kommende Femern-forbindelse. Togtrafikken skal opgraderes, og det skal den nye Storstrømsbro være med til at muliggøre.
Den gamle bro synes dog også helt i forfald, og jeg var glad for, at den kunne holde sammen, imens jeg kørte over til ø nummer 7. For det er Masnedø man rammer, når det sidste brofag er passeret.
Smålandsfarvandet rundt – en dansk MC tur i særklasse
Tjept gik det videre til turens ø nummer 8 – nemlig Sjælland. Og dermed var ringen rundt om Smålandsfarvandet sluttet. Det blev dog også til en overnatning og en enkelt sydsjællandsk afstikker til Faxe Kalkbrud, inden det igen gik mod vest.
Turen rundt om Smålandsfarvandet viste sig at være en MC tur, der langt oversteg mine forventninger. Landskabsmæssigt var den dejligt varieret, og der var rige muligheder for at besøge interessante steder undervejs.
Så sidder du en gang og kigger fortvivlet på Danmarkskortet, og ikke kan finde ud af hvor den næste MC tur skal gå hen, så fortvivl ikke. Du bør helt klart overveje en tur i denne sydlige del af landet.
For en tur rundt om Smålandsfarvandet er helt sikkert en dansk MC tur i særklasse.
Du er velkommen til at følge W MOTO på Facebook, og du finder siden her. Du kan også følge W MOTO ved at indtaste din email herunder, så kommer der en hilsen, næste gang der er nyt på siden.