Jeg har altid hyldet vejkortene i tanktasken. Også de våde og de krøllede. Har jeg alligevel været i tvivl om ruten, har jeg blot stolet på min stedsans eller kigget efter solen.
Og det er jo den ægte, klassiske og helt rigtige måde at finde vej i vildmarken.
Men indrømmet: Efter gentagne gange alligevel at have fisket telefonen op for at konsultere Google Maps, var det nok tid at få lidt hjælp fra satelitterne.
Krav til min nye GPS
Længe holdt jeg dog standhaftigt på, at mit GPS-behov kun ville opstå ret sjældent. Så det skulle være noget, der kunne monteres i en fart og uden brug af værktøj.
Samtidigt stillede jeg ikke de store krav til den visuelle visning, og det med at få instruktionerne læst op i hjelmen via Bluetooth, var slet ikke mig.
Jeg har tidligere forsøgt mig med en RAM holder til telefonen, men en risiko for blinkende notifikationer og virkeligheds-snagende indgående opkald serveret lige dér ca 40 cm foran visiret? Nej tak.
Med andre ord: Min nye GPS skulle være fleksibel, lille og ikke alt for avanceret.
Valg og indkøb af Beeline Velo
Jeg gik i gang med min søgning, og så dukkede Beeline produkterne op på skærmen. Jeg syntes de så interessante ud, for der var umiddelbart et fint match til mine succes-kriterier.
Man kan købe to forskellige produkter: Beeline Velo og Moto. Jeg satte mig for at finde forskellene, men kunne kun grave et par stykker frem:
Der var forskellige monteringsprincipper samt nogle detaljer med betjeningen. Og så var Moto modellen iøvrigt også lige små 1.000 kr dyrere.
Min konklusion var hurtig klar: 1 stk Beeline Velo, tak. Jeg sendte 704 kr afsted til England, og dagen efter var pakken på vej til mig.
Opsætning og montering på motorcyklen
Efter endt opladning, fik jeg parret min iPhone og Beeline via Bluetooth. En app på telefonen fik mig igennem opsætningsmenuen, og minsandten om man ikke kunne vælge et ’Motorcycle’ mode.
Resten af opsætningen tog 2 minutter, og det var super nemt. Selv for mig.
Selve instrumentet skulle skubbes ned i en tætsiddende holder lavet af kraftig gummi. Dermed bliver den regntæt, og jeg kan også forstille mig, at den vil beskytte mod de små slag og rystelser, som jeg helt sikkert vil udsætte installationen for.
Holderen passede fint omkring styret på Triumph’en, og med telefonen i inderlommen, var jeg således klar til den første testtur.
Navigation – 2 forskellige principper
Beeline kan guide dig på 2 forskellige måder. Ønsker du en rute guidance, taster du blot den ønskede destination ind på app’en i telefonen. Her kan du også til- eller fravælge motor- og betalingsveje samt ændre ruten.
Og så snart du har trykket ’Go’, starter instruktionerne på instrumentet.
Beeline vil så guide dig med informationer om, hvor langt der er, til du skal dreje næste gang og i hvilken retning. Den store pil viser konstant din retning fremad på vejens forløb.
Du får også informationer om, hvilken udkørsel du skal vælge i rundkørsler. Desuden får du en cirka angivelse af, hvor langt gennem ruten du er kommet.
Kører du en anden rute end den angivne, re-kalkulerer app’en hurtigt en ny rute, uden du behøver at foretage dig noget. Det er enkelt og meget overskueligt.
Det elektroniske kompas
Det andet alternativ er, at du blot vælger en destination.
Pilen på instrumentet vil så konstant blot pege mod din ønskede destination uanset vejens forløb. Du kan desuden hele tiden se, hvor langt der er derhen.
Du vælger selv din rute, men kan nu blot med et hurtigt blik på din Beeline orientere dig og sikre, at du bevæger dig i den rigtige retning mod målet.
Det er med andre ord en form for et elektronisk kompas.
Jeg elsker min Beeline
Jeg testede selvfølgelig mit nyindkøb på nogle veje jeg kendte i forvejen. Så du kan sige, at jeg ikke pressede funktionaliteten, og jeg har endnu ikke brugt systemet til at finde en specifik adresse i en storby. Desuden har jeg ikke testet alle funktionaliteter og detaljer.
Men jeg er ligeglad. For jeg elsker allerede min Beeline.
Når jeg kører på touring betyder det ikke noget, hvis jeg kører en lidt længere rute end nødvendigt. Jeg er såmænd helt tilfreds, hvis jeg bare finder frem til mit mål. Og kører jeg en omvej, tager jeg det bare som et plus. Derfor er det elektroniske kompas lige noget for mig.
Skal jeg i stedet finde frem til mit overnatningssted i en fart, skifter jeg blot navigations-mode, og følger de specifikke ruteinstruktioner.
Med andre ord matcher min Beeline perfekt mit slogan for W Moto:
Because the journey matters…
Hej. Tak for en god anmeldelse 🙂 Er det rigtigt forstået, at selvom man vil bruge enheden til motorcykelkørsel, så kan man godt bruge Velo versionen, og vælge motorcykel som foretrukne køretøj i Velo versionen? Som motorcykellist vil man jo kunne vælge motorvejskørsel i navigationen, og kan man det i Velo versionen?
Vh Peter
Jeg fandt svaret på deres hjemmeside 😉
Ok Peter, men tak for din kommentar og fordi du læser med her på WM.
Mvh Jakob
Hvor købte du den?
Hej Hans. Jeg købte den blot på Beelines hjemmeside. Jeg har dog læst at Kolding MC for nylig er begyndt på at forhandle mærket – måske de kan hjælpe dig. Jeg købte dog bare den billige Velo model – og den fungerer fint til mit behov.
Tak for du læser med på W Moto