Jeg tog lige analysen en ekstra gang: Gav det nu mening at fyre en del penge efter et stort og halvklodset bagagesystem?
Hvad havde jeg egentlig behov for at fragte og hvor tit?
Tja… Feriebagage, et par øl og croissanter, min computertaske og noget regntøj. Dét var, hvad der stod på min resultatliste.
Og indrømmet: Det kunne måske nok ikke helt forsvare indkøbet.
Men, men. Behov har det jo med at ændre sig, så jeg besluttede mig alligevel for at købe nogle solide kasser til den fuldvoksne Yamaha XT 1200 Super Ténéré.
Hvad skulle jeg vælge – Givi, SW Motech, Touratech, LoneRider eller måske originalt Yamaha? Og skulle materialet være aluminium eller textil? Gruble, gruble…
Det endte med, at posten kom med 3 store papkasser fra SW Motech. Og da det var en yderst kølig og blæsende forårsdag, trillede jeg Yamaha’en ind i stuen, så jeg kunne montere alle de lækre komponenter i ro og mag, tørvejr og varme.
Bestilling af SW Motech
For at træffe mit valg, måtte jeg ty til internettets overflod af testbeskrivelser og YouTube videoer. Men jeg holdt stædigt fast i mine udvælgelseskriterier, så det endte med en samlet løsning fra SW Motech.
På firmaets hjemmeside fik jeg klikket på de løsninger, som jeg havde udset mig. Det var fedt at kunne gøre det med et Yamaha Super Ténéré filter, så jeg ville være sikker på, at alle delene ville passe til min motorcykel.
Men jeg blev effektivt bremset i min indkøbsrus, da jeg kom til betalingen. Det kunne ikke foregå på den tyske hjemmeside, og jeg forstod, at jeg skulle kontakte Moto-Store i Aarhus, der håndterer firmaets aktiviteter i Danmark.
Og der var der både venlig, professionel og kompetent hjælp at hente. Moto-Store distribuerer mange forskellige produkter fra diverse fabrikanter, så det var dejligt at opleve, at der rent faktisk sad en super kompetent person i den anden ende af telefonen med en ægte interesse og styr på detaljerne.
Så vupti – bestillingen kom på plads, og inden længe dukkede de 3 store papkasser op.
Tanktaske
Serien af tanktasker fra SW Motech består af mange forskellige modeller. Fra meget små og handy day packs til store og rummelige rejsetasker.
Jeg ville helst finde en, hvor jeg ville få nem adgang til småting som pung, pas og telefon. Samtidig skulle den være let at tage med og blot bruges som taske, når det behov opstod. Og desuden skulle den også gerne se godt ud på Yamaha’en og følge tankens form.
Mit valg faldt på modellen SW Motech Evo Engage. Den opfyldte lige mine behov, og monteringen foregik uden de store kvaler.
Installationen omfattede en magnetisk tankring, der blot skulle monteres i de originale huller omkring tankdækslet. Selve tasken skulle dog lige have boret et par huller, så placeringen på tanken foran mig blev helt, som jeg ville have den.
Så nu tager det ca. 1 sekund hver gang jeg sætter tasken på, og det samme gælder, når jeg tager den af motorcyklen igen. Hurtigt, smart og robust.
Taskesæt i pulverlakeret aluminium
Ja, det endte med den traditionelle adventure-løsning med alutasker. De er store, stærke, lidt klodsede og forbandet klassiske. Jeg syntes, at de passede perfekt til den store Super Ténéré.
Sidetaskerne er på henholdsvis 37L og 45L, og topboksen er på 38L. Da jeg pakkede dem ud af den fine indpakning, var det nemt at se den uovertrufne kvalitet, og jeg var sikker på, at jeg havde valgt rigtigt.
Men det var især én detalje, der fik mig til at vælge denne løsning. Og det var i forbindelse med taskernes monterings-rammer. De tages nemlig af i løbet af sekunder, og dermed behøver du ikke køre rundt med dem, når taskerne ikke er monterede.
Igen en supersmart detalje som vidner om en gennemtænkt helhedsløsning.
Montering af beslagene gik ubesværet, og det var nemt at forstå og følge den medfølgende vejledning. Er man udstyret med en topnøgle og et umbraco sæt, kommer man nemt i mål.
Jeg købte et samlet taskesæt, og dermed kom der også låse med leverancen. Desuden var der også yderligere et sæt med 2 x 15L vandtætte tasker i kraftig plast med i pakken. De kan monteres oven på sidetaskerne og dermed give endnu mere kapacitet.
Når jeg nu var i gang, fik jeg også sat kryds ud for et par yderligere detaljer. Selv om jeg kun meget sjældent kører med passager, så valgte jeg alligevel af få et ryglæn til topboksen med i leverancen.
Og det blev også til et par vandtætte indertasker til sidetaskerne. Godt nok er de vandtætte udefra, men jeg håber da på at komme til at køre i forhold, hvor der nemt kan dannes kondens på indersiden.
SW Motech til både gården og gaden
Således fully loaded trillede jeg igen Yamaha’en ud af stuen. Jeg syntes, den så mega sej ud med både tanktaske og taskesættet bagpå.
Den efterfølgende prøvetur gav ikke indtryk af, at køreegenskaberne var væsentlig ændrede, men det var selvfølgelig også uden ferievægt i taskerne. Så jeg glæder mig til for alvor at teste installationen på en lang tur i det store udland.
De 120L bagageplads burde række til de fleste destinationer. Også selvom drømmene er store.
Og jeg er sikker på, at Yamaha’en med de store tasker og hele baduljen vil se godt ud med en kamel i baggrunden.
Jeg skal nok tage et foto når det sker…
Klik her for at se Yamaha’en fully loaded
PS: Du skal da også følge W Moto på Facebook – tjek siden her