I gamle dage var Låsbygade-kvarteret i Kolding kendt for to ting: Antallet af bordeller og adressen for Kolding Mini-motor.
Sidstnævnte er lukket for længst og er blevet erstattet af den topmoderne motorcykel-forretning Kolding MC, der holder til i den nordlige ende af byen.
Og hvordan det er gået med bordellerne, har jeg desværre ikke lige fået tjekket.
Nå, men jeg styrede Triumph’en gennem kvarterets sammenhængende bygader på en dejlig sommermorgen. Og der fandt jeg ud af noget andet, som Låsbygade også kan.
Den kan nemlig give det dybeste og fedeste bas-dundrende ekko, hvis man lige forstår at klemme et par dråber uforbrændt benzin ud i potterne på en veloplagt Triumph Bonneville America.
Jeg kunne ikke se, om bulderet havde nogen afledt effekt bag de duggede ruder langs fortovet. Men jeg kan garantere, at det gav et kæmpe smil på læben bag hjelmen.
Den oplevelse var egentlig nok i sig selv til at kunne forsvare en MC tur til Kolding. Men jeg havde andre planer.
Og det lille wake up call var således kun begyndelsen på en skøn motorcykel-tur rundt om Kolding.
Vejen til havelågen
Jeg snoede mig ud af bymidten og fortsatte ud langs sydsiden af Kolding Fjord. Solen skinnede ned mellem de hvide vatskyer, og der var næsten et flimrende Skagens-agtigt lys ude over fjorden.
Så vidt jeg kunne se, var der dog ingen lokal Michael Ancher i gang med at forevige nogle stemningsbilleder med malerpenslen denne formiddag.
Han skulle nu også have været hurtig på lærredet, hvis han skulle have nået at fange billedet af den kvinde, der drønede ud af Skamlingvejen.
Hun var på rulleskøjter, og da jeg langsomt overhalede hende, kunne jeg ved selvsyn konstatere, at motivet ellers ikke fejlede noget.
Videre gik det mod øst, og jeg kørte ind på de små veje mod Agtrupskov og -vig, lige så snart muligheden bød sig. Vejene snoede sig igennem det flotte landskab, og jeg nød turen i fulde drag.
Triumph’en var på hjemmebane, og det var fedt at tulle afsted i 3. eller 4. gear og bare lade momentet klare de bakker og zig zag sving, der krydrede den tilfældige rute. Jeg lod min Beeline navigation ligge i lommen, og kørte bare på må og få.
Velplejede husmandssteder vidnede om den attraktive nærhed til Kolding C, og der var ikke sparet på hverken glaserede tagsten eller lyst perlegrus. Livet på landet syntes ikke så hårdt der omkring.
Jeg måtte til sidst vende motorcyklen på en solbeskinnet plet, da vejen endte blindt. Eller næsten blindt, for de allermest ivrige måtte vist godt fortsætte på vandrestien.
Triumph’ens såler gør det nu engang bedst på asfalt, så jeg måtte nøjes med at nyde udsigten og rulle tilbage til civilisationen.
Fartbøller på fjorden
Sdr. Stenderup virkede lidt ferieramt og døsig denne formiddag, så jeg forsøgte egenhændigt puste lidt liv i byen. Triumph’ens næsten lovlige potter satte et vist lydaftryk, men det trak nu ikke nogle nysgerrige beboere ud på hovedgaden.
Til min overraskelse passerede jeg en afdeling af Teknologisk Institut på vej ud af byen, inden jeg nåede skovområdet på vejen ned mod Kolding Fjord. Og endnu engang blev jeg forkælet med et landskab, som kun det fedeste Østjylland kan diske op med.
For ruten ned mod Løverodde Strand bugtede sig gennem et lækkert skovområde, som indtil flere tyske campister også havde spottet. De holdt i den skønneste lysning midt i skoven og lod deres hvide mobile-homes skæmme den grønne baggrund så effektivt, som de overhovedet kunne.
Jeg tænkte på, om de måske havde en lignende tanke, da de fik muligheden for at nyde lyden af Triumph’en, da jeg kørte forbi. Måske syntes de ikke, at lydbilledet passede helt til idyllen?
Argh – mon dog.
Pludselig dumpede jeg ud af skoven og lige ud på p-pladsen ved Løverodde Strand. Helt derude, hvor Kolding Fjord starter ved Lillebælt.
Restauranten var dog lukket, og udsigten lige over på kraftværket i Skærbæk var måske ikke den fedeste. Men alligevel var området spektakulært og flot.
Det var farten også på de sejlbåde, der udnyttede vestenvinden maksimalt til at fræse ud af fjorden. Vanvidssejlads under sejl, tænkte jeg bare.
Det bliver det næste.
Porscher og smedejern
Jeg skulle holde godt fast i styret i modvinden ind til Kolding. Vinden var taget til, så på turen ind til byen slog jeg cirka halvdelen af Østjyllands insekter ihjel på hjelmens visir og på brystet af min Racing Red Belstaff jakke.
Jeg besluttede, at min MC tur til Kolding også lige burde inkludere en tur ad misundelsesruten – altså ad strandvejen på nordsiden af fjorden. Der ligger et område kaldet Strandhuse og lokker med alt, hvad man kan købe for penge.
Så jeg rundede havnebassinet og drejede ned på guldkysten. Antallet af Porscher, faceliftede 50+ årige og fjernbetjente smedejernslåger var ganske imponerende. Ja, målt pr. 100 meter villavej måske endda et af landets højeste.
Endnu flottere blev det, da jeg kørte videre ud langs fjorden og fandt Hotel Koldingfjord i al sin glans. Der var det også velhavende mænd og deres velplejede kvinder, der prægede parkeringspladsen.
De var netop checket ud efter en behagelig overnatning i de flotte gemakker. Og de lækre elektriske SUV’er bippede faretruende, når skuderne forlod parkeringsbåsene i tvivlsomme, og måske stadig rødvinstågede, manøvrer.
Kutter og bajere
Jeg fortsatte på den skønne landevej mellem Kolding og Den Gamle Lillebæltsbro. Både svingene og udsigterne lokkede til mere, men min MC tur til Kolding var ved at være slut.
Kolding Fjord glimtede en sidste gang, og trak mig ned til det lille fiskerleje i Skærbæk. Det var lige før, at jeg på vejen derned skulle køre slalom mellem de håndværkerbiler, der drønede rundt blandt de utallige nye huse, der opføres i området.
Men selve havnen i Skærbæk er stadig ret så original, og et par fritidsfiskere snakkede lystigt sammen og delte et par bajere på kajen. Jeg konkluderede, at verden således endnu ikke var gået helt af lave. Heldigvis.
Og min motorcykeltur til Kolding sluttede også der i Skærbæk. Blot få kilometer væk fra Låsbygade, Løverodde og Strandhuse.
Det havde været en skøn dagstur på Triumph’en, og jeg kvitterede med et sidste udstødningsdrøn ud over fjorden, inden jeg glad kørte hjemover.
PS: Tjek W MOTO på Facebook og følg endelig siden, når du alligevel er der. Så misser du ikke de kommende indlæg. Du finder siden her.