Både DMI og YR påstod det hårdnakket. At jeg bare skulle bevæge mig en halv times tid mod nord, så ville det klare op. Altså opklaring til byger, blæst og sol.
For lige uden for garagedøren væltede det stadig ned med konstant regn. Og det var den irriterende type møgregn. Med regn-fygning, hvis der ellers var noget, der hed det.
Oktobervejret viste ingen nåde, og det trak desuden op til stormende kuling. Så jeg gad egentlig ikke.
Men hallo – er det ikke en adventure motorcykel du har købt? spurgte jeg mig selv.
Jeg genkaldte mig mine egne ord om, at Yamaha’en jo ville være i sit es, når forholdene bød på skiftende underlag i alt slags terræn – og i alt slags vejr. Og så hjalp det jo ikke noget, hvis chaufføren var en pivskid.
Så det var bare op på sadlen og finde et gear gennem vandmasserne. Afsted, afsted.
I transit over heden
Jeg har tidligere kørt på MC tur i det midtjyske. Og dengang faldt jeg pladask for charmen, venligheden og landskabet.
Og jo, jo – det klarede da op til noget, som i bedste fald kunne beskrives som opholdsvejr. Solen tittede frem mellem de hidsige byger, og eksponerede efterårets glødende farver på træer og buske.
Men når de flotte blade faldt af og blandede sig med vejens våde overflade, blev det fedtet og glat. Så jeg holdt igen, og passede på. Også selv om de mindre veje opfordrede til mere sjov.
‘Lydens By’ kalder stationsbyen Struer sig stolt, og henviser dermed til historien om, hvordan Bang og Olufsen engang var byens største arbejdsplads med 4.000 medarbejdere.
Denne dag bidrog jeg til symfonien med at lade min Super Ténéré spille bas mellem husene i de snævre gader, og jeg satte derefter kursen mod vest. Landskabet åbnede sig, og snart var det slut med efterårsfarverne på træerne.
For vest for Lemvig – tja, der gror der ikke flere…
Flyv fugl, flyv
Jeg nærmede mig vestkysten, og blæsten tog til. Altså til pelikan+ niveau. Jeg har aldrig rigtig forstået mig på meter/sekund, så derfor har jeg lavet min egen vindskala.
Den går fra stille over pelikan, pelikan+ og til vanvittigt. Og denne efterårsdag var vi således godt op ad skalaen.
Den ret så gumpetunge Yamaha XT1200 Super Ténéré lå klippefast på vejen i den stride modvind. Men på vej til Bovbjerg ændrede retningen sig, og blev til stik sidevind.
Pludselig skulle der kæmpes bravt for at holde kursen, men det var hylesjovt at lægge arm med virkeligheden på bakkerne lige ud til havet.
På vej mod Bovbjerg Fyr skiftede underlaget til grus, og dermed blev udfordringen lidt mere intens. Og lidt mere vild.
Jeg fortsatte forbi turisterne, der gik i små klumper mellem fyret og p-pladsen. Kørte ned forbi det flotte ostelager med de karismatiske luftindtag – der leder den salte vesterhavsluft ind til ostene – og videre ud ad grusvejen.
Vejen åbnede sig op, og det samme gjorde gashåndtaget på Yamaha’en. Jeg rejste mig i fodhvilerne og lod maskinen opsluge ujævnhederne fra grusvejen, mens jeg fløj afsted.
Jeg bragede gennem halvdybe vandpytter, og både motorcyklen og jeg blev godt sjasket til. Og jeg råbte min begejstring ud der inde bag hjelmen.
Sex, øl og off-road. Det nederste trin i motorcyklistens behovspyramide skal sgu bare klappes af en gang imellem. Sådan er det.
Millimeter fra den pinlige katastrofe
Videre mod syd i retning mod Thorsminde. Og dermed endnu mere spektakulær natur med Nissum Fjord på venstre side og det brølende Vesterhav bag klitterne til højre.
Jeg åbnede visiret på hjelmen for blot at konstatere, at luften var fyldt med sandkorn. De fandt hurtigt vej til både mund og øjne, og i de mest markante vindpust, slørede de endda sigtbarheden.
Vejstrækningen bød på flere holdepladser, og jeg måtte selvfølgelig lige have et foto. Med 2 km/t trillede jeg ind på pladsen, blot for i næste øjeblik at kæmpe for at holde Yamaha’en oprejst.
Sandet var blæst sammen i driver, og det var nok til at forhjulet skred lidt ud, da jeg bremsede. En pinlig begynderfejl, der næsten fik mig ned med næsen.
Med 100 km/l hjemover
Turen tilbage til Østjyllands fede muld foregik i den stormende medvind. Yamaha’ens svulmende kåbe fangede vinden som en spiler på en olympisk bådklasse, samtidig med at der var ro i cockpittet.
Jeg fandt de mindre veje, og nød ruten omkring Ringkøbing Fjord i de sene eftermiddagstimer. Surfere gav den gas på vandet, og her udenfor sæsonen kørte der desuden flere tvivlsomt udseende tyske VW campingbusser rundt – måske på jagt efter et naturskønt stop for natten.
Jeg blev lettere overrasket over, at flyvepladsen ved Stauning officielt kaldes Vestjyllands Lufthavn. Umiddelbart store ord herude vestpå synes man, men Danmarks Flymuseum ligger lige ved siden af. Absolut et besøg værd, hvis du kommer på disse kanter.
Man kommer heller ikke uden om Stauning Whisky. Dansk nicheproduktion når det er allerbedst. De markante bygninger ligger lige ud til alfarvej, og man kan se helt ind i de hellige haller.
Den næste regnbyge fulgte mig hele vejen hjem, men det kunne ikke slå skår i glæden. Turen til Vestjylland var barsk på flere måder, men også dejlig livgivende og intens.
Adventure i topklasse: Vestjylland i blæsevejr.
PS: Du skal da også følge W Moto på Facebook – tjek siden her